Abonneren  Inloggen

Verpakkingen: miljoenen euro’s van kunststof naar papier en karton

1 juli 2019

In de Europese markt voor bedrukte verpakkingen zullen structureel tientallen miljoenen euro’s omzet verschuiven van de kunststofindustrie naar de grafische industrie. Oorzaak: nieuwe Europese regelgeving en duurzaamheidstrends die nadelig uitpakken voor kunststoffen. ‘Deze groeimarkt biedt mogelijkheden voor grafische bedrijven’, stelde dagvoorzitter Alex Kunst tijdens een middagcongres in de Amsterdamse locatie van papier- en houtfabrikant Stora Enso.

 

PRINTmatters sprak met Kunst over zijn afdronk van deze bijeenkomst over plasticvervanging door papier en karton. Naast Stora Enso waren Schut Papier, IPP en Remmert Packaging met sprekers vertegenwoordigd. Het evenement trok zestig belangstellenden. Kunst: ’De totale Europese markt voor bedrukte verpakkingen groeit al jaren en vertegenwoordigt 86,5 miljard euro omzet in 2022, zo luidt de marktanalyse van onderzoeksbureau Smithers Pira. Het Europese verbod op plastic rietjes, roerstaafjes en wattenstaafjes, dat per 2021 ingaat, past in de duurzaamheidstrend van de afgelopen jaren. Marktonderzoekers verwachten dat deze trend voorlopig doorzet en wordt vertaald in nieuwe wet- en regelgeving. In zo’n grote markt gaat het bij een verschuiving van een paar procent al snel om enorme bedragen. Eén van de sprekers tijdens het evenement, Wouter Wigman van Remmert Dekker Packaging, signaleert nu al een flinke toename in de vraag naar kartonnen verpakkingen, bij voorkeur met een duurzame uitstraling.’


Ongeveer zestig bezoekers trok het evenement over vervanging van kunststof door papier en karton bij (bedrukte) verpakkingen.

Veel onderzoek naar lekkagepreventie

Is alles wat kunststof is dan slecht? Uiteraard niet. Om een voorbeeld te geven: iedereen was het er in Amsterdam over eens dat de vaak gewraakte cellofaantjes gewoon om komkommers en andere groenten en fruit moeten blijven zitten. Verspilling door het vroegere bederf van voedsel bij het achterwege laten van zo’n beschermende atmosfeer is namelijk veel slechter, bezien vanuit een energie- en CO2-perspectief.
Ook was er voldoende realisme over het feit dat de grafische industrie op diverse toepassingsgebieden nog grote hobbels moet overwinnen, wil het adequate plastic vervangende producten kunnen aanbieden. Kunst: ‘De barriers kwamen bijvoorbeeld aan bod, want hoe maak je papieren of kartonnen verpakkingen bestand tegen lekkage van voedsel en drank, zonder dat je daarvoor een kunststof barrièrelaag gebruikt? In de papier- en kartonindustrie wordt hiernaar onderzoek gedaan. Kenniscentrum Papier en Karton werd door bijna elke spreker aangehaald vanwege de activiteiten op dit gebied. Jeroen Kuiper van IPP stelde in zijn presentatie bovendien de vraag of barrièrelagen in alle gevallen noodzakelijk zijn. De eisen aan de levensduur worden bij sommige producten overdreven.’


Tot de sprekers van het evenement "De Transitie van Plastic naar Papier en Karton" behoorden onder meer Anouk Dantuma en Jeroen Kuiper. Dantuma is product- en procesontwikkelingstechnoloog bij Schut Papier. Kuiper is directeur van IPP International Plastic & Paper, dat basismaterialen levert voor de verpakkingsindustrie.  

Jeans- en cacaupapier
Bezoekers waren tijdens het evenement onder de indruk van nieuwe voorbeelden die Anouk Dantuma namens Schut Papier toonde van papier dat is gebaseerd op reststromen van de agrarische productie. Kunst: ‘Het thema is natuurlijk niet nieuw, denk bijvoorbeeld aan het bekende papier op basis van gras. Maar ik zag onder meer prachtig jeanspapier op basis van oude jeans, en cacao-papier op basis van cacaosnippers. Uit de discussie bleek wel dat de grootste truc steeds is om de juiste reststroomleverancier te vinden.’