Abonneren  Inloggen

Column: Gratis personeel

25 mei 2023

‘Onze planner werkte tot voor kort 12 uur per dag en was daarom vaak chagrijnig en onaanspreekbaar’, zo vertelde een directeur van een wat grotere drukkerij me laatst. Met een enorme betrokkenheid en veel unieke kennis in zijn hoofd werkte de onmisbare planner zich drie slagen in de rondte om alle orders op tijd door de productieafdelingen te loodsen. Zijn welverdiende zomerse vakantieweekjes waren een jaarlijks terugkerende nachtmerrie voor het hoofd bedrijfskantoor. Het bleek steeds weer onmogelijk de planning goed over te nemen.

Tot er nieuwe planningssoftware kwam. Na een maandenlang instellen wordt de dagelijkse planning nu met één druk op de knop gemaakt en bijgesteld. Het was een hele klus om alle bijzondere bedrijfsinformatie uit het hoofd van de planner in het systeem te krijgen. Daarna bleken planner en hoofd bedrijfskantoor in alle rust hun tijd te kunnen besteden aan uitzonderingssituaties en doorontwikkeling. Met meer plezier op het werk. Dit is de kracht van automatisering in de praktijk. Zo doet dit ‘gratis personeelslid’ het saaie, repeterende rotwerk voor je, terwijl de gewone mens het leuke, creatieve werk doet. Wat wil je nog meer?

‘Geef k-werk uit handen’

Binnen onze branche nemen planningssoftware, online calculatiesystemen, brandportals en automatisering van printsystemen steeds meer k-werk uit handen. Ook de steeds vaker geplaatste robots zijn een vorm van ‘gratis personeel’. In tijden van schaarste op de arbeidsmarkt, toenemende inflatie en stijgende lonen is automatisering de beste methode om de krapte op de arbeidsmarkt te lijf te gaan. Dat is niets nieuws. Maar het blijkt in de praktijk toch moeilijk te realiseren.

‘Gratis personeel’ komt immers niet vanzelf. Er gaan investeringen aan vooraf. Niet alleen in geld, maar vooral in moeite. Je moet eerst voldoende afstand nemen van vertrouwde werkpatronen om het verbeterpotentieel te zien. Vervolgens moet je een oplossing kiezen uit veel automatiseringsmogelijkheden. Een goede oplossing bestaat vrijwel altijd uit maatwerk, combinaties en koppelingen met deeloplossingen. Hier valt nog veel te ontdekken. Denk alleen maar aan de enorme mogelijkheden voor kunstmatige intelligentie binnen de grafische industrie. En dan moeten de mensen nog mee met onvermijdelijke veranderingen op de werkvloer. Heel begrijpelijk dat veel grafische ondernemers hier als een berg tegenop zien.

Toch is automatisering, meestal met hulp van tijdelijke expertise van buiten, op dit moment de beste weg vooruit. Ik wens iedereen veel ‘gratis personeel’.

Richard van Hoorn is onderzoeker, adviseur en freelance data-analist. Hij is ook oprichter van DrukwerkMaatwerk. Deze column verscheen eerder in het magazine van PRINTmatters.


Het nieuwe PRINTmatters magazine binnenkort ook bij jou in de brievenbus?

Neem een proefabonnement