Abonneren  Inloggen

Column: De printmanager 2.0

14 augustus 2023

De afgelopen maanden heb ik een aantal grafici gesproken die ervoor kiezen om niet zelf te produceren. Dit is al jaren de grote megatrend binnen de grafische industrie. Het aantal grafische bedrijven zonder eigen productie groeit als kool. Met hun grafische kennis en netwerken vormen printmanagers onmisbare schakels tussen drukkerijen en afnemers. Wat is hier nieuw aan? De oude Printmanager 1.0 schakelde als drukwerkmakelaar ook tussen klant en drukkerij. Dat was mogelijk bij drukkerijen zonder goed functionerende verkoopafdeling of web-to-print (W2P) bestelsysteem. Die drukkerijen bestaan inmiddels niet meer.

De Printmanager 2.0 voegt nieuwe waarde toe aan de grafische industrie van nu. Een wereld waarin goed functionerende bestelsystemen en verkoopafdelingen gemeengoed zijn. Het is interessant om te weten wanneer dit nieuwe bedrijfsmodel succesvol is. Waaruit bestaat de toegevoegde waarde van nieuwe printmanagers? Mijn gesprekken hebben me geleerd dat er een grote diversiteit is. Er zijn nog klassieke drukwerkmakelaars op de markt actief. Die handelaren hebben het moeilijk nu hun rol wordt overgenomen door bestelsystemen. Moderne printmanagers zijn dienstverleners met persoonlijke kennis en vaardigheden. Het gaat meer om mensen dan om middelen zoals machines, automatisering of marketinginvesteringen.

‘Moderne printmanagers zijn dienstverleners’

Een van mijn gesprekken was met een jonge ondernemer die zijn familiebedrijf had verlaten om voor zichzelf te beginnen. Natuurlijk had hij een eigen website met een bestelsysteem voor drukwerk. Zoals bij alle printmanagers die ik sprak was daar nauwelijks verkeer op. De relaties met klanten van mijn printmanager zijn persoonlijk en betrokken. Een van zijn klanten heeft een restaurant. Er was behoefte aan een nieuwe uitstraling. Mijn printmanager beheerst grafische vormgeving en liet me op zijn mobieltje zien dat hij ook heel precies raamstickers aanbrengt. Samen met de horecaondernemer, die weer goed is als topkok, regelde hij een compleet nieuwe uitstraling voor het restaurant. Van menukaart tot gevelbelettering. Maar zonder de website want programmeren kunnen anderen beter.

Zo’n project is een combinatie van het inzetten van eigen vaardigheden en het benutten van netwerken en contacten om productie te regelen. Gelukkig zijn er veel grafische producenten die graag via deskundige printmanagers leveren. Een win-winsituatie. In vroegere tijden schaamde je je als drukkerij om orders tegen slechte prijzen van drukwerkmakelaars aan te nemen. De Printmanager 1.0 was allesbehalve populair. Die tijd is gelukkig voorbij. Nu kunnen we trots zijn op de Printmanager 2.0.

Richard van Hoorn is onderzoeker, adviseur en freelance data-analist. Hij is ook oprichter van DrukwerkMaatwerk.


Het nieuwe PRINTmatters magazine binnenkort ook bij jou in de brievenbus?

Neem een proefabonnement